Assalamualaikum Dan Salam
Sejahtera.
Kampung Dalam Bandar
Untuk sampai ke kampung ini,
pengunjung boleh menggunakan Lebuh raya Utara Selatan dan keluar melalui Alor
Gajah menghala ke Melaka Bandaraya Bersejarah. Walaupun terletak ditengah
Bandar, kampung ini pasti memukau sesiapa sahaja dengan pemandangan yang indah
dah kehijauan yang masih dikekalkan sehingga kini. Dari segi populasi penduduk
Kampung Paya Rumput yang meliputi kawasan lebih 5 KM ini rata-ratanya adalah
dari keturunan Melayu. Manakala penduduk berketurunan Cina pula berjumlah
kira-kira 1500 orang dan lebih 200 orang penduduk berketurunan India turut
mendiami Kampung Paya Rumput.
Walaupun hidup dalam sebuah
masyarakat majmuk namun penduduk kampung ini mampu menjalani kehidupan harian
dengan aman dan harmoni tanpa sebarang
masalah. Menjalani kehidupan di
tengah-tengah Bandar tidak menghalang penduduknya untuk mengekalkan nilai-nilai
murni dan nenek moyang yang masih teguh.
Sejarah Kampung
Melaka merupakan sebuah negeri yang
tertua di tanah melayu. Secara ringkas, pembukaan Melaka dikaitkan dengan
kedatangan seorang berketurunan diraja bernamaa Parameswara. Suatu hari,
rombongan yang diketuai baginda keluar memburu
hingga ke satu kawasan yang digelar penduduk tempatan Ulu Bertam.
Kejadian diluar dugaan berlaku dimana seekor anjing bagi tujuan pemburuan
rombongan baginda telah ditendang oleh seekor kancil yang dalam ketakutan. Lalu
nama Melaka diberi berikutan kejadian ganjil itu serta Pokok Melaka tempat
baginda beradu telah menjadi saksi. Perubahan dari segi kemajuan serta
globalisasi penduduk Ulu Bertam bertukar nama dan wajah. Ulu Bertam bertukar
nama dan wajah.
Kedatangan Pedagang
Kampung Paya Rumput dikatakan
mendapat nama ketika pengangkutan kereta lembu begitu terkenal di Melaka.
Pedagang seluruh dunia ketika itu menjadikan kawasan Ulu Bertam menjadi tumpuan
namun teknologi dahulu hanya bergantung pada keupayaan haiwan ternakan seperti
lembu dan kerbau menyebabkan perjalanan mereka begitu susah. Lantas sebuah
kawasan yang luas bagi tujuan persinggahan
untuk tujuan berehat oleh pedagang serta tempat bagi haiwan mereka menambah
tenaga ingin diwujudkan. Satu kawasan ragut yang luas telah dijadikan tapak
bagi tujuan itu. Lantas seorang musafir bergelar Mak Yah dikalangan mereka
ingin mewujudkan satu penempatan baru. Kawasan ragut dengan rumput yang panjang
lagi menghijaukan menyebabkan daya tarikan itu terlalu kuat lalu menamakan Paya
Rumput sabagai satu kawasan persinggahan mereka.
Dengan kawasan meragut rumput yang
begitu luas serta menjadikan daya tarikan ikan untuk bermain telah berubah
menjadi satu kawasan yang baru bagi
manusia awal membina penempatan. Atas sifat kerajinan yang utuh antara penduduk
Paya Rumput dan Ulu Bertam menyebabkan kawasan ini berkembang maju serta daya
saing yang tinggi. Maka wujudlah kawasan penempatan yang padat pada zaman ini.
Sosioekonomi
Penduduk Kampung Paya Ramput adalah
daripada pelbagai sektor ekonomi iaitu dari sector awam, swasta dan bekerja
sendiri. Walaubagaimanapun terdapat juga sebahagian kecik penduduk yang masih
menjadi petani sebagai sumber pendapatan keluarga. Kedudukan kampung ini yang
begitu hampir dengan pusat Bandar secara tidak langsung turut membantu penduduk
kampung untuk menambah pendapatan isi rumah dengan menjalankan perniagaan
secara kecil- kecilan.
Pertanian dan Perladangan
Aktiviti penanaman buah- buahan
tempatan masih diusahakan oleh penduduk setempat. Antara tanamannya ialah sayur
lanjut manis, manggis lanjut manis, jambu batu, batik dan sebagainya. Tanaman
ini selain untuk kegunaan sendiri , ia juga turut dijual kepada orang ramai dan
pemborong. Dusun buah-buahan yang diusahakan boleh dilihat sepanjang jalan
masuk ke kampung ini.
Perikanan Penternakan
Bagi segelintir penduduk Kmapung Paya
Rumput, penternakan ikan keli menjadi pilihan apabila sebanyak lima buah
sangkar ikan keli diusahakan di kawasan
setengah hektar berhampiran Jalan Penghulu Mak Yah. Kolam yang menempatkan ikan
keli yang dibela secra kecil-kecilan itu adalah untuk kegunaan dan sekiranya
terdapat lebihan maka hasilnya akan dijual kepada pembeli yang berminat.
Kebudayaan
di Melaka
Dia
antar keunikan budaya di Melaka ialah Dondang Sayang, Tarian Portugis, Nazam,
Silat Melaka dan congkak. Dan di antara kebudayaan yang tidak lagi di lakukan
kini ialah Temasya Mandi Safar. Selain itu juga, terdapat pelbagai kaum di
Melaka iaitu Melayu, Cina Melaka, India, Baba and Nyonya, Chetty atau Hindu
peranakan, Serani dan Bawean.
Dondang
sayang ialah sejenis balada cinta Melayu tradisional. Dalam lagu dondang
sayang, penyanyi-penyanyi saling bertukar pantun tanpa persediaan dalam gaya
yang riang dan kadang-kadang lucu. Nyanyian-nyanyian biasanya diiringi empat
orang ahli muzik yang terdiri daripada:
seorang
pemain biola;
dua
orang pemain rebana (gendang yang di sebelah sahaja dipasang kulit) Melayu; dan
seorang
pemain tawak (gong kecil).
Pemain
biola biasa merupakan ketua kumpulan ahli muzik. Beliau memainkan peranan utama
dalam dondang sayang, dan membekalkan melodi kaunter kepada melodi vokal atau
suara. Pemain-pemain muzik boleh saling bertukar alat-alat muzik mereka antara
persembahan, tetapi pemain biola jarang berbuat demikian, walaupun dibenarkan.
Sehingga lima buah reban boleh digunakan, jika terdapat pemain muzik yang
berlebihan. Kadang-kadang, rebana boleh digantikan dengan gendang ataupun
kompang. Barisan alat muzik boleh juga ditambahkan dengan akordion.
Muzik
dondang sayang adalah perlahan, dan sebuah lagu biasanya terdiri daripada 32
bar, bermula dengan pengenalan biola, diikuti rebana dan kemudiannya gong, dan
akhirnya oleh nyanyian pada bar kelima. Gayanya tidak formal dan liriknya biasa
terdiri daripada puisi cinta.
Dondang
Sayang dipercayai berasal dari Melaka, Malaysia pada zaman Kesultanan Melaka
pada abad ke-15.
Nazam
merupakan salah satu jenis puisi lama yang telah wujud lebih 100 tahun yang
lalu. Nazam yang seakan-akan menyerupai nasyid tetapi ia boleh didendangkan
secara perseorangan atau berkumpulan secara sponton oleh kaum wanita ketika
menganyam tikar, membuat ketupat, menidurkan anak dan sebagainya.
Kebanyakan
lirik atau senikatanya berbentuk puisi lama mengandungi pelbagai nasihat dan
tunjur ajar biasanya berkaitan dengan ilmu tauhid, Fardhu Ain, Sifat Rasul,
Sifat 20 dan sebagainya. Kumpulan yang mendendangkan nazam ini biasanya terdiri
daripada 5 hingga 8 orang.
Menurut
sejarah, Nazam dikatakan berasal dari Parsi dan pada abad ke 16, nazam dibawa
ke Asia Tenggara melalui pedagang dan alim ulamak.
"Aku mula nazam ini dengan nama,
Allah yang memberi fahaman agama,
Puji itu bagi Allah yang mulia,
Lagi kekal ia lagi yang sedia."
Dari
contoh di atas yang di karang oleh Tuan Guru Haji Mustapa dari Kuala Linggi,
dapat dilihat nazam dicipta oleh alim ulama yang mempunyai ilmu yang mendalam
mengenai agama. Cara penyampaian bergantung kepada tajuk atau mesej yang hendak
disampaikan.
Di
Melaka, Hajah Ramlah bte Haji Baba merupakan peminat nazam sehingga sekarang.
Beliau merupakan ketua kepada Suara Srikandi Melaka yang memimpin Kumpulan
Nazam Sri Kandi Tanjung Kling. Beliau yang berasal dari Tanjung Kling ,Melaka
telah melibatkan diri dan menghidupkan semula nazam ini hampir 10 tahun lalu.
Beliau merupakan wanita tunggal yang masih mengingati nazam yang hampir pupus.
Menurut beliau, puisi-puisi lama yang didendangkan itu asli daripada nenek
moyang turun temurun dan ia tidak diubah suai serta di tulis dengan tulisan
jawi.
Silat
merupakan salah satu daripada cabang seni masyarakat Melayu sejak zaman
berzaman. Silat adalah bertujuan untuk mempertahankan diri daripada pihak lawan
dengan mencari silap lawan.
Jika
dilihat dari segi sejarah, seni silat ini wujud di negeri Melaka sejak zaman
Kesultanan Melayu Melaka iaitu sekitar kurun ke 15. Namun begitu ia dikatakan
berasal dari Sumatera Utara,Indonesia dan kemudiannya diterima oleh masyarakat
Melayu. Persembahan silat ini diadakan di majlis-majlis keramaian seperti
majlis perkahwinan, majlis diraja dan sebagainya.
Umumnya,
terdapat dua jenis silat yang popular di Melaka iaitu Silat Gayong dan Silat
Lima Sahabat yang berdasarkan persahabatan lima saudara iaitu Hang Tuah, Hang
Jebat, Hang Kasturi, Hang Lekir dan Hang Lekiu yang mempunyai kepandaian dalam
pelbagai jenis silat.
Langkah
pertama yang perlu dilakukan oleh seseorang yang ingin mempelajari Silat Gayong
mestilah berhadapan dengan mahaguru dan melahirkan hasrat untuk mempelajari
silat dan di sini mahaguru akan meminta beberapa jenis barang seperti buah
limau, garam kasar, asam jawa, tujuh batang jarum dan sebilah pisau. Kemudian
mahaguru akan mengajar tujuh jenis senaman sebagai latihan badan. Apabila telah
selesai tujuh jenis senaman tersebut, mereka akan diajar senaman yang ke lapan
iaitu satu senaman yang akan menentukan sama ada mereka layak menerima tali
pinggang yang berwarna putih atau tidak.
Tali
putih merupakan tahap pertama bagi mereka yang ingin mendalami ilmu silat. Tempoh
bagi memperolehi tali pinggang kedua ialah selama dua tahun. Tali pinggang
kedua dan ketiga akan mengambil masa selama tiga tahun manakala tali pinggang
keempat akan memakan masa selama empat tahun.
Terdapat
beberapa pantang yang harus dipatuhi oleh setiap ahli. Di antaranya tidak boleh
menderhaka dengan orang tua, mahaguru dan tidak boleh melanggar larangan yang
telah ditetapkan oleh agama.
Congkak
Congkak
adalah sejenis permainan tradisional Melayu yang sering dimainkan sebagai
aktiviti dalaman atau sebagai pertandingan. Lazimnya ia menggunakan papan kayu
berlubang atau lubang di atas tanah dan kebiasaannya buah congkak menggunakan
biji getah atau guli.
Temasya
Mandi Safar merupakan satu perayaan orang Melayu khususnya orang Melaka, Negeri
Sembilan, Sabah dan Sarawak yang diwarisi sejak zaman berzaman. Di Kelantan
danTerengganu, perayaan ini dikenali sebagai Pesta Puja Pantai. Temasya ini
diadakan setiap tahun apabila tiba bulan Safar iaitu bulan kedua di dalam
kalendar Islam. Mandi Safar adalah temasya mandi-manda yang diadakan pada hari
Rabu yang terakhir dalam bulan Safar dengan tujuan menolak bala. Pada pagi hari
tersebut, orang ramai mandi di pantai atau sekurang-kurangnya minum air yang
telah direndam kertas safar atau papan kecil yang bertulis dengan kalimat suci.
Air ini dikenal sebagai air safar.
Sebelum
Perang Dunia II, sebahagian masyarakat menganggap temasya mandi Safar ini
mempunyai kaitan dengan kepercayaan agama Islam. Menurut anggapan mereka,
kononnya hari tersebut dirayakan sebagai menyatakan kesyukuran kerana junjungan
kita Nabi Muhammad s.a.w. telah sembuh daripada sakit yang amat berat.
Ada
pendapat yang menganggap bulan Safar bulan Nahas atau bulan Bala kerana di
dalam bulan ini terutamanya pada hari Rabu terakhir, Allah banyak menurunkan
bala kepada makhluknya di dunia ini. Oleh itu orang-orang tua sering
mengingatkan anak cucu mereka agar berhati-hati ketika melakukan sebarang
pekerjaan.
Oleh
kerana wujud kepercayaan seumpama ini, maka upacara perkahwinan, pertunangan
dan majlis keraian tidak dilalukan pada bulan tersebut kerana dipercayai jodoh
teruna dan dara tidak berkekalan.
Di
Melaka tempat yang terkenal mengamalkan pesta Mandi Safar ialah di Tanjung
Beruas, Tanjung Kling, Melaka. Tempat ini terletak di tepi laut Selat Melaka
iaitu kira-kira tujuh batu dari Bandar Melaka.
Dalam
menjayakan pesta ini, kereta lembu memainkan peranan yang penting. Pemilik
kereta lembu yang rat-ratanya terdiri daripada masyarakat tani akan mengambil
bahagian. Setiap tahun pada malam Rabu akhir bulan Safar mereka akan membanjiri
sepanjang pantai Tanjung Keling dengan membawa kumpulan mereka. Beberapa minggu
sebelum tibanya hari tersebut, lembu-lembu ini akan dibersihkan dan disapu
minyak. Di samping itu mereka akan mengumpulkan alat muzik seperti biola, gong
dan gendang bagi mengiringi mereka nanti.
Semasa
dalam perjalanan mereka akan mengesek biola, memukul gendang dan gong serta
menyanyi sepanjang jalan sehingga ke Tanjung Kling. Mereka akan menyanyi sambil
berbalas pantun dalam berbagai corak pantun.
No comments:
Post a Comment